آشنایی با قطعات موتوری و هیدرولیک ماشین آلات صنعتی و معدنی

آشنایی با قطعات موتوری و هیدرولیک ماشین آلات صنعتی و معدنی، امروزه استفاده از ماشین آلات راهسازی به منظور انجام امور راهسازی و استخراج معادن امری بسیار رایج و متداول می باشد و در این راستا احتمال ورود فشار های خارجی به قطعات این ماشین ها وجود داشته که این فشار ها موجب آسیب دیدگی قطعات ماشین آلات می شوند و لازم است که با توجه به نوع ماشین ها، نسبت به تعویض این قطعات اقدام نمود. این قطعات که شامل انواع قطعات زیربندی و لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی صنعتی و معدنی می باشند، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به تفصیل با آن ها آشنا خواهیم شد.

قطعات موتوری

قطعات موتوری نیز از مهم ترین قطعات در ماشین آلات راهسازی می باشند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

  • یاتاقان:

  1. یاتاقان، قطعه ای است که وظیفه محدود کردن حرکات به حرکات مورد نظر را به عهده دارد.
  2. این قطعه، اصطکاک بین بخش ‌های مختلف حرکتی را کم می کند.
  3. یاتاقان ممکن است به شکل خطی یا چرخشی به دور محور ثابت شده ای حرکت نماید.
  4. معمولا یاتاقان ‌ها موجب راحتی حرکت مطلوب از طریق کاهش اصطکاک می شوند.
  • میل سوپاپ:

میل سوپاپ که وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ ورودی و خروجی را به عهده دارد، قطعه مهمی است که ممکن است به دلیل افت فشار روغن یا کمبود روغن، دچار مشکل در کارکرد شود. از آنجایی که بادامک هایی بر روی این میل قرار دارند، این قطعه را با نام میل بادامک هم می شناسند.

  • سر سیلندر:

از آنجایی که آلیاژ آلومینیوم سبک تر از آهن بوده و رسانای حرارتی بسیار خوبی است، سرسیلندر از این آلیاز ساخته شده است و به همین دلیل خنک کننده بهتری می باشد.

  • بوش موتور:

ابتدا باید گفت که حرکت پیستون، به همان شکلی است که داخل بوش اتفاق می‌افتد. این قطعه استوانه ای و توخالی داخل حفره ‌هایی که در بدنه سیلندر وجود دارند، قرار می‌گیرد.

  • پیستون:

پیستون، تعدادی استوانه توخالی است که یک سر آن بسته و سر دیگرش باز است (قطر آن در قسمت باز، بیشتر می باشد) و از طریق شاتون به میل لنگ متصل می شود.

  • میل لنگ:

میل لنگ که از فولاد ساخته شده است،  یک میله چرخان می باشد که وظیفه تبدیل حرکت متقابل پیستون ‌ها را به حرکت چرخشی بر عهده داشته و از آن در موتور های احتراق داخلی استفاده می شود.

قطعات هیدرولیک:

در یک ماشین راهسازی، قطعات هیدورلیک شامل موارد زیر است که ما در ادامه به بررسی مهم ترین های این قطعات می پردازیم:

  1. پمپ‌های پیستونی
  2. پمپ‌های دنده‌ای
  3. پمپ های کارتریجی
  4. سوپاپ فشارشکن
  5. شیرفرمان
  6. شارژ پمپ
  7. سرو موتور پمپ فرمان
  8. روتور و …
  • پمپ‌های پیستونی

این پمپ ها، دستگاه هایی با عمر طولانی و ساختار ساده می باشند که از یک پیستون، محفظه و یک جفت دریچه درست شده اند.

  • پمپ‌های کارتریجی

یکی از قطعات یدکی ماشین های راهسازی، پمپ های کارتریجی می باشند که به نوعی از قدیمی ترین پمپ های هیدرولیکی به حساب می آیند. عملکرد این پمپ ها به شکل زیر می باشد:

  1. نیروی گریز از مرکز در داخل این پمپ ‌ها، به وسیله دوران شفت پمپ ایجاد می ‌شود.
  2. تیغه ‌های درون پمپ، داخل شیار تعبیه شده اند.
  3. تیغه های ذکر شده بر اثر نیروی گریز از مرکز به سمت بیرون کارتریج حرکت می ‌کنند.
  • پمپ‌های دنده‌ای

پمپ های دنده ای یکی دیگر از پمپ های هیدرولیک می باشند که خود شامل دو نوع دنده ای داخلی و دنده ای خارجی می باشند. حرکت مایعات در این پمپ ها بر اثر نوع قرار گیری دنده هایی است که در این پمپ ها نزدیک به هم تعبیه شده اند؛ لازم به ذکر است که این حرکت، به صورت چرخشی می باشد.